Performance — 8 aug 2021

Ter gelegenheid van de reizende tentoonstelling Et tout ceci est vrai! In Tinguely’s footsteps between Paris, Amsterdam, and Basel van Museum Tinguely organiseert het Stedelijk Museum de performance The Lady of the Lake van Keren Cytter. 

Prijs
Entree museum
Locatie
Teijin Auditorium
Tijd
8 aug, 16.00 tot 16.45
Taal
Engels
Toegang
Reservering noodzakelijk. Heeft u al een ticket voor een andere performance op deze dag? Kies dan ‘Ander geldig toegangsbewijs’ bij het reserveren.
Reserveren
We adviseren u om minstens 10 minuten voor aanvang van het programma aanwezig te zijn. Na aanvang worden bezoekers niet meer toegelaten tot de performance. Van bezoekers wordt verwacht dat zij de gehele performance bijwonen.

Om het 25-jarig jubileum van het Tinguely Museum in Bazel te vieren, reist een aantal objecten uit dit Zwitserse museum per schip van Parijs naar Amsterdam, en vervolgens terug naar Bazel. Tussen 17 juli en 26 september zal het schip aanmeren in plaatsen die een belangrijke rol hebben gespeeld in de artistieke carrière van de Zwitserse kunstenaar Jean Tinguely (1925-1991). In de ontvangsthal van het Stedelijk Museum zullen twee films over werken van Tinguely te zien zijn. Op de Amsterdamse NDSM-werf worden op het schip een sculptuur van Tinguely en documentatiemateriaal over zijn praktijk tentoongesteld. Speciaal voor dit project ontwikkelden drie hedendaagse kunstenaars performances die zich tot Tinguely’s invloedrijke oeuvre verhouden. Een van deze performances is gemaakt door de Israëlische beeldend kunstenares Keren Cytter.

OVER DE PERFORMANCE

The Lady of the Lake is een theaterstuk dat bestaat uit een dialoog tussen actrice Fernanda Farah en acteur Damian Rebgetz. In de performance passeren verschillende vormen van podiumkunsten de revue, zoals storytelling, zang, dans en stand-up comedy. De twee acteurs vertellen over wat het meest memorabel is in hun leven, zoals het verhaal van de actrice over haar echtgenoten. De aangrijpende en soms absurd-komische dialoog zigzagt van de ene associatie naar de andere. De kunstenaar accentueerde de tekst met haar eigen compacte metaforen en precieze analyses van de hedendaagse samenleving. Met droge humor, maar ook een element van pijn, biedt Cytters stuk een blik op de geïndividualiseerde en performatieve sociale context van het heden. 

Keren Cytter, The Lady of the Lake, 2021 © The artist; Foto: Gianmarco Bresadola
Keren Cytter, The Lady of the Lake, 2021 © The artist; Foto: Gianmarco Bresadola

The Lady of the Lake werd in opdracht voor de reizende tentoonstelling van het Museum Tinguely ontwikkeld. Elementen zoals beweging, spel en experiment waren van groot belang in het oeuvre van Jean Tinguely. Hij zag experimentele kunst als iets dat vooral buiten de muren van het museum ervaren moest worden. Cytters performance dient binnen deze lijnen als een uiterst goed voorbeeld van hoe kunstcategorieën op een vernieuwende manier kunnen worden ervaren – vooral wanneer er humor in het spel is. In 2010 initieerde Cytter samen met de Nederlandse conservator Maaike Gouwenberg de stichting Art Projects Era (APE), met als doel projecten te ontwikkelen die niet noodzakelijkerwijs binnen de traditionele en institutionele presentatievormen en kaders gerealiseerd kunnen worden.

Keren Cytter, The Lady of the Lake, 2021 © The artist; Foto: Gianmarco Bresadola
Keren Cytter, The Lady of the Lake, 2021 © The artist; Foto: Gianmarco Bresadola

I tried to make a performance that will include as many theatrical elements as possible and be about nothing.

— Keren Cytter

CREDITS PERFORMANCE

In opdracht van Museum Tinguely, Bazel als onderdeel van Museum Tinguely AHOY!
Tekst en regie: Keren Cytter
Liedteksten: Keren Cytter
Liedcompositie: Andreas Schlaegel
Acteurs: Fernanda Farah en Damian Rebgetz
Curator, Museum Tinguely: Dr Sandra Beate Reimann
Productiemanager: Attila Gaspar

OVER KEREN CYTTER

Keren Cytter studeerde beeldende kunst aan het Avni Institute of Art and Design in Tel Aviv. Ze genoot al enig succes in Israël voordat ze naar Amsterdam verhuisde, waar ze een beurs ontving om aan De Ateliers te studeren. Naast performance, dans en theater werkt Cytter ook veel met film- en videokunst en schrijft ze romans. Ze is vooral bekend vanwege haar tekstueel gebaseerde videowerk en haar kenmerkende licht-anarchistische stijl. Cytters verhalen geven vaak blijk van het postmoderne zelfbewustzijn van haar personages en hun typisch 21e-eeuwse angsten. De denkbeeldige scheidslijnen tussen scripts, verhaallijnen, feit en fictie worden doorbroken en komen samen in een geheel eigen visuele taal. Met haar videokunst, theater- en dansstukken en performances druist Cytter in tegen de gangbare conventies van cinema. In 2011 werd haar vierkanaals video-installatie Avalanche in het Stedelijk Museum getoond als onderdeel van Temporary Stedelijk 2. Cytters werk maakte deel uit van tentoonstellingen in de Verenigde Staten en meerdere Europese en Aziatische landen.

JEAN TINGUELY EN HET STEDELIJK MUSEUM AMSTERDAM

Jean Tinguely speelde in de jaren 1950 een grote rol in de ontwikkeling van de kinetische kunst. Voor Tinguely was zijn werk een verzet tegen de conventionele, statische kunst(wereld); hij wilde spel en experiment vooropzetten. Voor hem hoefde de bezoeker niet meer in een steriele witte ruimte op afstand naar een verstild schilderij te kijken. Met zijn kinetische kunst zette hij zowel de kunst als de kunstgeschiedenis in beweging en verkende hij de grenzen tussen kunst en leven. Met zijn do-it-yourself tekenmachines bekritiseerde Tinguely de rol van de kunstenaar en de elitaire positie van kunst in de samenleving. Hij verwierp het idee van ‘de unieke hand van de kunstenaar’ door bezoekers zelf werken in elkaar te laten zetten.

Amsterdam kent een dynamische geschiedenis met Tinguely. Vooral de – mede door Tinguely samengestelde – tentoonstellingen Bewogen Beweging (1961) en Dylaby (1962) in het Stedelijk Museum getuigen van hun nauwe contact. Hij bracht niet alleen zijn kinetische Méta-machines, maar ook zijn internationale avant-gardenetwerk naar Nederland en liet een blijvende indruk achter bij het publiek, dat deze experimentele tentoonstellingen in grote aantallen bezocht. Een innige band met Willem Sandberg (toenmalig directeur van het Stedelijk Museum) en curator Ad Petersen leidde tot verschillende aankopen voor de collectie, waaronder zijn beroemde tekenmachine Méta-Matic No. 10 uit 1959, Gismo uit 1960 en de enorme Méta II uit 1971.

In 2016-2017 organiseerde het Stedelijk Museum een omvangrijke Tinguely-overzichtstentoonstelling onder de titel Machinespektakel. In het kader van de grote Tinguely-tentoonstellingen in Düsseldorf en Amsterdam werden in 2015-2016 de dertien driedimensionale werken van Jean Tinguely in de collectie van het Stedelijk Museum in een groot project interdisciplinair onderzocht en behandeld. De video’s die toen zijn vervaardigd zullen tijdens de manifestatie worden getoond in het Stedelijk Museum, waar ook meerdere werken van Tinguely te zien zijn.