Performance — 8 aug 2021

Ter gelegenheid van de reizende tentoonstelling Et tout ceci est vrai! In Tinguely’s footsteps between Paris, Amsterdam, and Basel van Museum Tinguely, presenteert het Stedelijk Museum de performance Eurêka, c'est presque le titre van Marie-Caroline Hominal.

Prijs
Entree museum
Locatie
Teijin Auditorium
Tijd
8 aug, 14.00 tot 14.30
Taal
n.v.t.
Toegang
Reservering noodzakelijk. Heb je al een ticket voor een ander programma op deze dag? Kies dan de optie ‘Ander geldig toegangsbewijs’.
Reserveren
We adviseren je om minstens 10 minuten voor aanvang van het programma aanwezig te zijn. Na aanvang worden bezoekers niet meer toegelaten tot de performance. Van bezoekers wordt verwacht dat zij de gehele performance bijwonen.

Om het 25-jarig jubileum van het Tinguely Museum in Bazel te vieren, reist een aantal objecten uit dit Zwitserse museum per schip van Parijs naar Amsterdam, en vervolgens terug naar Bazel. Tussen 17 juli en 26 september zal het schip aanmeren in plaatsen die een belangrijke rol hebben gespeeld in de artistieke carrière van de Zwitserse kunstenaar Jean Tinguely (1925-1991). In de ontvangsthal van het Stedelijk Museum zullen twee films over werken van Tinguely te zien zijn. Op de Amsterdamse NDSM-werf worden op het schip een sculptuur van Tinguely en documentatiemateriaal over zijn praktijk tentoongesteld. Speciaal voor dit project ontwikkelden drie hedendaagse kunstenaars performances die zich tot Tinguely’s invloedrijke oeuvre verhouden. Een van deze performances is gemaakt door de Frans-Zwitserse kunstenares Marie-Caroline Hominal.

OVER DE PERFORMANCE

In Eurêka, c’est presque le titre neemt Marie-Caroline Hominal je mee in de tumultueuze verhaallijn van een droom. Hominal vertelt middels een reeks choreografieën een droom waarin zij schaak speelt met John Cage. Hierop volgt een reeks scènes; het dansachtige spel met abstracte vormen gaat samen met uitbeeldingen van personages, waaronder een vrouwelijk figuur (iets tussen een heks en een Mexicaanse La Catrina), een tijger en een ondefinieerbaar glimmend harig schepsel dat het midden houdt tussen object en levend wezen. Samen vormen deze scènes een gefragmenteerde maar kleurrijke assemblage: de performance schetst een beeld van de fantasierijke en tragikomische nachtelijke verbeeldingswereld van de kunstenaar. 

Marie-Caroline Hominal, Eurêka, c'est presque le titre, 2021 ​​​​​​​© The artist; Foto: Gregory Batadon
Marie-Caroline Hominal, Eurêka, c'est presque le titre, 2021 ​​​​​​​© The artist; Foto: Gregory Batadon

The first gesture, whether a movement, a trait or a construction, is always the beginning of a story.

— Marie-Caroline Hominal

OVER MARIE-CAROLINE HOMINAL

Marie-Caroline Hominal woont en werkt in Genève. Ze volgde een dansopleiding aan de Schweizerische Ballettberufschule (ZHDK TanzAkademie) in Zürich en aan de Rambert School of Ballet and Contemporary Dance in Londen, waar ze zich aansloot bij de National Youth Dance Company. Hominal werkt met tekst, tekeningen, sculptuur, video, performance en maakt choreografieën. In haar werken belichaamt Marie-Caroline Hominal vaak dieren of fictiefiguren die zij ontleent aan culturele tradities, maar ook aan popcultuur en de wereld van cartoons. Sinds 2008 is haar werk op plekken zoals theaters, musea en galeries getoond, maar Hominal richt zich ook op locaties die minder vanzelfsprekend tot de kunstwereld behoren. Zo heeft ze, verspreid over China, de Verenigde Staten en verschillende Zuid-Amerikaanse en Europese landen, performances uitgevoerd in hotelkamers, kleedkamers van theaters, bouwplaatsen en zelfs de oplegger van een vrachtwagen. 

Vandaag de dag is Marie-Caroline Hominal een van de belangrijkste hedendaagse choreografen van Zwitserland. In 2019 ontving ze bij de Swiss Dance Awards (Federal Cultural Office) de vermelding ‘Outstanding Female Dancer’. 

Marie-Caroline Hominal, Eurêka, c'est presque le titre, 2021 ​​​​​​​© The artist; Foto: Gregory Batadon
Marie-Caroline Hominal, Eurêka, c'est presque le titre, 2021 ​​​​​​​© The artist; Foto: Gregory Batadon

CREDITS

In opdracht van Museum Tinguely, Bazel als onderdeel van Museum Tinguely AHOY!
Concept en choreografie: Marie-Caroline Hominal
Performer: Marie-Caroline Hominal
Curator, Museum Tinguely: Dr Sandra Beate Reimann
Productiemanager: Attila Gaspar

JEAN TINGUELY EN HET STEDELIJK MUSEUM AMSTERDAM

Jean Tinguely speelde in de jaren 1950 een grote rol in de ontwikkeling van de kinetische kunst. Voor Tinguely was zijn werk een verzet tegen de conventionele, statische kunst(wereld); hij wilde spel en experiment vooropzetten. Voor hem hoefde de bezoeker niet meer in een steriele witte ruimte op afstand naar een verstild schilderij te kijken. Met zijn kinetische kunst zette hij zowel de kunst als de kunstgeschiedenis in beweging en verkende hij de grenzen tussen kunst en leven. Met zijn do-it-yourself tekenmachines bekritiseerde Tinguely de rol van de kunstenaar en de elitaire positie van kunst in de samenleving. Hij verwierp het idee van ‘de unieke hand van de kunstenaar’ door bezoekers zelf werken in elkaar te laten zetten.

Amsterdam kent een dynamische geschiedenis met Tinguely. Vooral de – mede door Tinguely samengestelde – tentoonstellingen Bewogen Beweging (1961) en Dylaby (1962) in het Stedelijk Museum getuigen van hun nauwe contact. Hij bracht niet alleen zijn kinetische Méta-machines, maar ook zijn internationale avant-gardenetwerk naar Nederland en liet een blijvende indruk achter bij het publiek, dat deze experimentele tentoonstellingen in grote aantallen bezocht. Een innige band met Willem Sandberg (toenmalig directeur van het Stedelijk Museum) en curator Ad Petersen leidde tot verschillende aankopen voor de collectie, waaronder zijn beroemde tekenmachine Méta-Matic No. 10 uit 1959, Gismo uit 1960 en de enorme Méta II uit 1971.

In 2016-2017 organiseerde het Stedelijk Museum een omvangrijke Tinguely-overzichtstentoonstelling onder de titel Machinespektakel. In het kader van de grote Tinguely-tentoonstellingen in Düsseldorf en Amsterdam werden in 2015-2016 de dertien driedimensionale werken van Jean Tinguely in de collectie van het Stedelijk Museum in een groot project interdisciplinair onderzocht en behandeld. De video’s die toen zijn vervaardigd zullen tijdens de manifestatie worden getoond in het Stedelijk Museum, waar ook meerdere werken van Tinguely te zien zijn.