Events — 23 sep 2020

To reparatively remember: On 'we offered Maurice dates, grasshoppers and water'

Prijs
gratis
Locatie
Online livestream
Tijd
23 sep 2020, 14.00 tot 15.30
Taal
Engels
Toegang
De livestream is hier terug te zien

In deze lezing zal Quinsy Gario reflecteren op het werk dat hij en Mina Ouaouirst ontwikkelden voor In The Presence of Absence, de tentoonstelling met voorstellen voor gemeentelijke kunstaankopen die momenteel te zien is in het Stedelijk Museum. Het werk verdiept zich in de representatie van Sint-Mauritius door letterlijke en figuurlijke weefpraktijken en is ontstaan vanuit de wens om de afwezigheid van kennis over het leven van Sint-Mauritius te herstellen. Alles wat we van hem weten, staat in het licht van zijn dienstbaarheid aan anderen; als aanvoerder van het Romeinse Thebaanse Legioen, als martelaar heilig verklaard door de katholieke kerk en als patroonheilige van het Broederschap van de Zwarthoofden in Riga. Met dit werk doen de makers een poging om de hiaten in kennis op te vullen met video, dia-projecties, gezonden poëzie, geweven wandkleden, fotografie, geluidswerken en collages. Elk met hun eigen timing en op hun eigen manier verweven in de tentoonstelling. Tijdens deze lezing zal Gario de verschillende draden die samenkomen in het werk samenweven en nadenken over herstelstrategieën voor koloniaal geweld.

OVER DE SPREKER

Quinsy Gario (1984, St. Maarten) is beeldend kunstenaar en dichter. In zijn werk richt hij zich op de dekoloniale herinnering en verstoring. Zijn bekendste werk is ‘Zwarte Piet Is Racisme' hierin bekritiseerde hij de algemene kennis rond de racistische Nederlandse praktijk van Zwarte Piet. Zijn huidige praktijk richt zich op het losmaken van gendergerelateerde en verwesterde artistieke genealogieën door samen te werken met zijn familie en vriendenfamilie.

Gario studeerde Genderstudies aan de Universiteit van Utrecht, en behaalde zijn Master in Artistic Research aan de Koninklijke academie Den Haag. Hij won onder ander de Royal Academy Master Thesis prijs 2017, de Black Excellence Award 2016, de Amsterdam Fringe Festival Silver Award 2015, de Dutch Caribbean Pearls Community Pearl Award 2014 en de Hollandse Nieuwe 12 Theatermakers Prijs 2011. Zijn werk was te zien in Van Abbemuseum (Eindhoven), MACBA (Barcelona), SMBA (Amsterdam), MHKA (Antwerpen), Witte de With (Rotterdam) en Göteborgs Konsthall (Göteborg). In 2017 ontving hij een Humanity in Action Detroit Fellowship en hij is een BAK Fellow 2017/2018. Gario is lid van de collectieven The State of L3 en Family Connection en neemt momenteel deel aan het programma Advanced Performance And Scenography Studies in Brussel.

OVER STUDIUM GENERALE RIETVELD ACADEMIE 2021/2021

Resilient Bodies

Strategies and Practices for Fluid Embodiments

“The claim of equality is not only spoken or written, but is made precisely when bodies appear together or, rather, when, through their action, they bring the space of appearance into being.” — Judith Butler

Dit jaar staat Studium Generale Rietveld Academie in het teken van verschillende manieren waarop het lichaam ervaren wordt en zich manifesteert, en over (ont)belichaming in de kunst en het leven. We zijn ons hyperbewust geworden van ons lichaam en dat van anderen. Door Covid-19, de quarantaines en richtlijnen voor fysieke afstand hebben we niet alleen te maken met (onze) virale lichamen, kwetsbare lichamen en eenzame lichamen; in pogingen om het leven voort te zetten, manifesteren we ons non-stop achter onze schermen als virtuele lichamen en data-lichamen. Hierdoor ontstaan nieuwe levensvormen, maar ook meer technieken ter controle, uitsluiting en manipulatie. We hebben al veel langer te maken met sociale en politieke differentiaties die worden gemaakt tussen lichamen die er toe doen en lichamen die er minder toe doen. Over de hele wereld wordt protest belichaamd door mensen die samenkomen en zich verenigen in verzet.

Wat zijn experimentele en emanciperende strategieën en praktijken voor fluïde belichamingen? Hoe kunnen we resistente collectieve lichamen vormen zonder onze eigen subjectiviteit en vleselijke "materie" te verliezen? Hoe kunnen we hierover denken vanuit de kunstpraktijk en -theorie?

“It is precisely because our bodies are the new enclaves of biopower and because our apartments are the new cells of biovigilance that it is more urgent than ever to invent new strategies of cognitive emancipation and resistance.” — Paul B. Preciado

STUDIUM GENERALE RIETVELD ACADEMIE

Studium Generale Rietveld Academie is een transdisciplinair theoretisch programma bedoeld voor studenten en medewerkers van alle afdelingen van de Gerrit Rietveld Academie. Het staat ook open voor een breder publiek. Studium Generale wil laten zien hoe kunst en design samenhangen met andere domeinen – van persoonlijk tot politiek en van popcultuur tot de academische wereld – en hoe ons ‘nu’ verband houdt met verleden en toekomst en ons ‘hier’ met ‘ergens anders’. Klik hier voor meer informatie.