Tentoonstelling — 26 mei t/m 4 sep 2022

Met de klok mee: werk van Ineke Hans/Circuform, Simón Ballen Botero, Marjan van Aubel, Diana Scherer, Audrey Large en Space Available X Peggy Gou (uitgebreid bijschrift onderaan)
Met de klok mee: werk van Ineke Hans/Circuform, Simón Ballen Botero, Marjan van Aubel, Diana Scherer, Audrey Large en Space Available X Peggy Gou (uitgebreid bijschrift onderaan)

Het Stedelijk vestigt de aandacht op de grootste uitdaging van deze tijd: de klimaatcrisis. De tentoonstelling It's Our F***ing Backyard laat zien dat ontwerpers een belangrijk verschil kunnen maken: zij laten ons met vernieuwende experimenten of juist door terug te grijpen op lokale kennis radicaal anders naar materialen kijken en bieden ons design dat zowel verantwoord als esthetisch, comfortabel en bereikbaar is. De tachtig geselecteerde projecten van ontwerpers en bedrijven van over de hele wereld geven een overzicht van verschillende strategieën om tot een beter materiaalgebruik te komen. De tentoonstelling gaat ook in op hoe de uitputting van de bodem samenhangt met praktijken van het kolonialisme, die nog altijd door sommige multinationals worden voortgezet.

Algen en Koeienbloed

Ontwerpers hergebruiken allerlei afvalstoffen voor nieuwe producten en zetten de kracht van de natuur in om tot ongebruikelijke materialen te komen. Zo verwerkt designstudio Bentu keramiekafval in meubels, zet Tamara Orjola dennennaalden om in textiel en bedacht Basse Stittgen een servies van koeienbloed. De innovaties gaan van experimentele onderzoeken tot eeuwenoude ambachtelijke technieken in een nieuwe toepassing. Claudy Jongstra introduceerde middeleeuwse natuurlijke verfrecepten in de mode van Viktor & Rolf en Seok-hyeon Yoon gebruikte de eeuwenoude ott-laktechniek om recyclebare keramiek te maken. Maartje Dros en Erik Klarenbeek experimenteren met diatomeeën (micro-algen), die CO2 binden, om glas te maken. Daarnaast zijn er projecten die zich richten op energieopwekking die het milieu minder belast, die afzien van het toevoegen van materiaal door op een leeneconomie over te gaan en initiatieven die gebruikers tot andere inzichten willen verleiden. Alle getoonde projecten geven een nieuwe impuls aan de industrie en creëren meer bewustwording over onze footprint.


Tamara Orjola, Forest Wool, 2016, tapijt gemaakt van dennennaalden, collectie Stedelijk Museum Amsterdam © Design Academy Eindhoven. Foto Ronald Smits
Tamara Orjola, Forest Wool, 2016, tapijt gemaakt van dennennaalden, collectie Stedelijk Museum Amsterdam © Design Academy Eindhoven. Foto Ronald Smits
Yasmin Bawa, Kali, 2022. Bawa is een pionier op het gebied van hennepbeton: een composiet van natuurkalk en hennepvezels. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. Foto Margaret Flatley
Yasmin Bawa, Kali, 2022. Bawa is een pionier op het gebied van hennepbeton: een composiet van natuurkalk en hennepvezels. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. Foto Margaret Flatley

Ontwerpers, producenten en nieuwe aanwinsten

In de tentoonstelling worden zowel experimenten en prototypes getoond als producten die al op de markt zijn. Met werk van onder meer Fernando Laposse, FormaFantasma, Christien Meindertsma, Shahar Livne, Donghoon Sohn, Alexandra Kehayoglou en van producenten als Vitra en Ikea. Ontwerpers gaan ook nieuwe allianties aan. Zo ontwierp de Balinese designstudio Space Available samen met DJ Peggy Gou een stoel van 20 kilo plastic afval verzameld in Indonesië.

Het Stedelijk wenst de eigen collectie vormgeving op dit punt uit te breiden. De tentoonstelling is dan ook aanleiding voor nieuwe aanwinsten, zoals recente aankopen van Carissa Ten Tije, Yamuna Forzani, Seok-hyeon Yoon, Joana Schneider, Seungbin Yang, Audrey Large, Tamara Orjola, Yasmin Bawa en Marjan van Aubel en schenkingen van Circuform (Ineke Hans) en Space Available bewijzen.


Klimaatrechtvaardigheid

Verschillende onderzoeken tonen aan dat de wortels van het huidige klimaatprobleem voor een groot deel in het kolonialisme liggen, in de toe-eigening van land en de exploitatie en vernietiging van natuur, mens en dier. De scheve machtsverhoudingen die toen zijn ontstaan, zijn vaak nog steeds zichtbaar. Nu zijn het naast overheden vooral ook multinationale bedrijven die de bodem uitputten. Het Stedelijk werd op dit gebied geadviseerd door Raki Ap (spreker/gastdocent, woordvoerder Free West Papua NL en één van de grondleggers in Nederland van Inheemse Perspectieven op klimaatverandering) en Chihiro Geuzebroek (trainer/spreker en interdisciplinair maker op het gebied van klimaatrechtvaardigheid, kolonialisme, inheemse soevereiniteit, kunst & activisme). Sinds de opkomst van industriële technologieën is lokale kennis vaak genegeerd, terwijl die ons juist veel kan leren over hoe we meer in symbiose met de natuur kunnen leven. Het Stedelijk selecteerde voor de tentoonstelling werk van ontwerpers die in verschillende projecten deze kennis nieuw leven inblazen.

“Ontwerpers zijn steeds vaker sociaal, politiek en activistisch betrokken. Hun creativiteit laat ons anders nadenken over materiaalgebruik in relatie tot het klimaat, ze kijken verder dan bestaande technieken en zijn een onmisbare schakel om ons te laten zien hoe we beter kunnen produceren en consumeren en minder vervuilen. Met de tentoonstelling willen we design op het snijvlak van ecologie en innovatie breed toegankelijk maken om de urgentie van het klimaatprobleem ook vanuit het Stedelijk te agenderen en daarmee het belang van vormgeving in de maatschappij en de impact op het klimaat te onderstrepen. Voor onszelf is het ook een voortdurende en hernieuwde 'call to action'; ook wij hebben, zoals elk bedrijf, nog veel stappen te zetten om onze footprint te verkleinen.”

— Rein Wolfs, directeur Stedelijk Museum:

Samenstellers van de tentoonstelling Amanda Pinatih, conservator vormgeving, en Ingeborg de Roode, conservator industriële vormgeving: “De eerste wereldwijde klimaatstaking in 2018 getuigde van een groeiend bewustzijn dat we onze manier van leven moeten veranderen. Na kleinschalige initiatieven aan het eind van de vorige eeuw gebeurt er nu ook in de designwereld steeds meer. Deze tentoonstelling laat zien hoe makers en bedrijven vanuit de creatieve praktijk nieuwe mogelijkheden kunnen bieden en hoe gebruikers via de keuzes die ze maken ook hieraan kunnen bijdragen. Het gaat ons allen aan, het gaat letterlijk om onze eigen backyard.”

Our new exhibition 'It’s Our F***ing Backyard' opens the 26th of May. Come and see how the Stedelijk spotlights our time’s greatest challenge: the climate crisis. More info & tickets: https://www.stedelijk.nl/en/special/i... With thanks to: Chihiro Geuzebroek Amanda Pinatih Ingeborg de Roode Envisions

It's Our F***ing Backyard toont werk van organisaties en studio's:  

Adidas, Adjaye Associates (Sir David Adjaye OBE), Belén (Brecht Duijf en Lenneke Langenhuijsen), Bentu, Biotrem, Circuform / Ineke Hans, Claudy Jongstra / Viktor & Rolf, Crafting Plastics Studio (Vlasta Kubušová en Miroslav Král), DRIFT (Lonneke Gordijn en Ralph Nauta), ecoBirdy (Joris Vanbriel en Vanessa Yuan), Fairphone / Bas van Abel, FormaFantasma / Dzek (FormaFantasma: Andrea Trimarchi en Simone Farresin), Ikea, Jacob de Baan en Tejo Remy, Krill Design, LENA Library (Elisa Jansen en Diana Jansen), Luis Fernando Barrios, Rafael Sánchez Brizuela Ochoa, Viridiana Palma Dominguez, Aniela Mayte Guerrero Hernández, Oscar Andrés Méndez Hernández, Naoto Ricardo Kobayashi Utsumoto. (Ontwerpers van the Solar Project onder leiding van Moisés Hernández) Mameluca Studio (Alessandra Clark en Nuno FS), Myenergyskin by EigenEnergie.net / Kiki & Joost (Kiki van Eijk en Joost van Bleiswijk), Ocean Bottle / K8 Design, Reef Design Lab Studio / Sydney Institute of Marine Science (Reef Design Lab Studio: Alex Goad), Shahar Livne / Balenciaga, Space Available / Peggy Gou, (Studio) Bart Vernooij (Bart Vernooij), Studio CTT (Carissa ten Tije), Studio Ekaterina Semenova (Ekaterina Semenova), Studio Klarenbeek & Dros (Maartje Dros en Eric Klarenbeek), Studio Seungbin Yang (Seungbin Yang), Studio Thomas Vailly (Thomas Vailly), Studio Tinus (Martijn Straatman), Studio Yoon Seok-hyeon (Yoon Seok-hyeon), The Ocean Cleanup / Yves Béhar, The Slum Studio (Sel Kofiga), Van.Eko / NPSP BV / HeijltjesAkkaya, Vepa / Plastic Whale /  LAMA Concept (Yvonne Laurysen en Erik Mantel), Vitra / Barber Osgerby (Barber Osgerby: Edward Barber en Jay Osgerby), WNDR (Matt Sterbenz)

En ontwerpers: 

Kosuke Araki, Marjan van Aubel, Aldo Bakker, Simón Ballen Botero, Yasmin Bawa, Cheick Diallo, Teresa van Dongen, Anne Fischer, Yamuna Forzani, Ting Gong, Iris van Herpen, Sae Honda, Elisa van Joolen, Alexandra Kehayoglou, Dirk van der Kooij, Agne Kucerenkaite, Don Yaw Kwaning, Janne Kyttanen, Joris Laarman, Roxane Lahidji, Fernando Laposse, Audrey Large, Savvas Laz, WooJai Lee, Mae-ling Lokko, Christien Meindertsma, Stine Mikkelsen, Tamara Orjola, Leo Orta, Océane Romanet, Diana Scherer, Joana Schneider, Yuiko Shigeta, Donghoon Sohn, Basse Stittgen, Tjeerd Veenhoven

Campagne en video by Mevis & van Deursen. De volgende audio is gebruikt voor de campagne: Bird Soundscape „Singing Birds in Park“ - orangefreesounds Demonstration Soundscape: Fridays For Future (Sweden): Walking along protest march - Sounds Of Changes - Fredrik Johansson.

De tentoonstelling It’s Our F***ing Backyard. Designing Material Futures is mede tot stand gekomen dankzij de genereuze bijdragen van Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, het Prins Bernhard Cultuurfonds, het Mondriaan fonds, en onze partner Polestar.