Tentoonstelling — 21 november 2020 t/m 18 april 2021

Het Stedelijk Museum Amsterdam presenteert eind dit jaar een solotentoonstelling van de Duits-Nederlandse kunstenaar Ulay. Zeer bekend is zijn jarenlange samenwerking met zijn toenmalige partner Marina Abramović, maar voor en na die tijd heeft hij ook een indrukwekkend solo oeuvre opgebouwd.

Fundamenteel  in het werk van de Duits-Nederlandse kunstenaar Ulay (Frank Uwe Laysiepen, Solingen, Duitsland, 30 november 1943 – Ljubljana, Slovenië, 2 maart 2020) zijn processen van (chemische) verandering, de overgang van de ene identiteit in de andere, en het accepteren van onzekerheid en toeval.

Daarnaast was hij van meet af aan een zeer geëngageerd kunstenaar die zijn betrokkenheid heeft getoond zowel in directe reactie op maatschappelijke ontwikkelingen als in relatie tot de (recente) geschiedenis. Ulay vestigde zich eind jaren zestig in Amsterdam, waar het zowel op politiek-maatschappelijk gebied als in de beeldende kunst op alle mogelijke manieren gistte en borrelde. Sindsdien is hij altijd met Amsterdam verbonden gebleven en leefde en werkte hij deels in de stad. Het Stedelijk Museum verwierf door de jaren heen zowel werk van Ulay als van zijn samenwerking met Marina Abramović.

PIONIER VAN DE PERFORMANCEKUNST EN BODY ART

Het werk van Ulay bevindt zich op het snijpunt van fotografie en een conceptuele benadering van performance- en body art. Polaroidfoto’s, unica, en in zijn geval vaak exceptioneel grote beelden, zijn een essentieel onderdeel van zijn oeuvre. De tentoonstelling concentreert zich op vier thema’s die de huidige relevantie van Ulay’s werk onderstrepen: zijn focus op performance en de performatieve aspecten van fotografie; zijn onderzoek naar genderidentiteit en naar het lichaam als medium; zijn engagement met maatschappelijke en politieke onderwerpen en zijn relatie met Amsterdam.

Ulay, S'he, 1973-1974, Copyright The Artist, Courtesy of Ulay Foundation
Ulay, S'he, 1973-1974, Copyright The Artist, Courtesy of Ulay Foundation
  • Ulay, S'he, 1973-74, Copyright The Artist, Courtesy of Ulay Foundation
    Ulay, S'he, 1973-74, Copyright The Artist, Courtesy of Ulay Foundation
  • Ulay / Marina Abramović, Relation in Time, 1977, Copyright The Artist, Courtesy of Ulay Foundation
    Ulay / Marina Abramović, Relation in Time, 1977, Copyright The Artist, Courtesy of Ulay Foundation
  • Ulay, S'he, 1973, Copyright The Artist, Courtesy of Ulay Foundation
    Ulay, S'he, 1973, Copyright The Artist, Courtesy of Ulay Foundation

De toegenomen aandacht voor performancekunst vraagt om een heroriëntatie op de achtergronden ervan en op de kunstenaars die hier een belangrijke rol in spelen. Vanaf de jaren 1970 was Ulay, ook samen met Marina Abramović, een belangrijke vertegenwoordiger van performance- en body art. Hij heeft zijn identiteit en lichaam ingezet als medium. Het Stedelijk heeft een geweldige geschiedenis en expertise opgebouwd op dat gebied en profileert zich ook nu weer met een belangrijke focus op performance-kunst, om daarmee het actuele belang van deze kunstvorm te onderstrepen.

— Rein Wolfs

De tentoonstelling Ulay was here is samengesteld door Hripsimé Visser en Rein Wolfs, in nauwe samenwerking met de Ulay Foundation en met advies van Maria Rus Bojan. De tentoonstelling is mede tot stand gekomen dankzij de genereuze bijdrage van Fonds 21.