Tentoonstelling — 25 nov 2018 t/m 17 mrt 2019

‘Freedom of Movement’ staat voor de mogelijkheid van burgers om visumvrij buiten hun geboorteland te reizen. Dit jaar staat de tentoonstelling van de Gemeentelijke Kunstaankopen in het teken van dit thema. ‘Freedom of Movement’ toont werk van de 20 door een jury geselecteerde kunstenaars uit de discipline ‘time based media'; kunstwerken met een bepaalde tijdsduur. Te zien zijn films, video's, performances, dans, theater, nieuwe media en geluids- en internetkunst.

Freedom of Movement is de nieuwste editie van de Gemeentelijke Kunstaankopen, die zoals altijd verloopt via een open call aan in Nederland wonende en/of werkende kunstenaars. 

Dit jaar staat de tentoonstelling van de Gemeentelijke Kunstaankopen in het teken van het thema ‘Freedom of Movement’. Deze term staat voor de mogelijkheid van burgers om visumvrij buiten hun geboorteland te reizen. Het wel of niet beschikken over deze mogelijkheid, kan sinds de opkomst van neonationalistische en populistische politieke bewegingen in het Westen op veel aandacht rekenen. Hoeveel vrijheid hebben we, en hoeveel staan we elkaar toe? Poëtisch opgevat verwijst ‘Freedom of Movement’ ook naar het lichaam zelf: het vermogen om te bewegen, actie te ondernemen en iets te bewerkstelligen. 

  • Basir Mahmood, Monument of Arrival and Return, 2016. Video installation, 9 minutes 36 seconds, courtesy the artist
    Basir Mahmood, Monument of Arrival and Return, 2016. Video installation, 9 minutes 36 seconds, courtesy the artist
  • Rory Pilgrim, Software Garden, 2016-2018. 12 Track Music Video Album and Live Concert, 50 minutes, courtesy the artist
    Rory Pilgrim, Software Garden, 2016-2018. 12 Track Music Video Album and Live Concert, 50 minutes, courtesy the artist
  • Rory Pilgrim, Software Garden, 2016-2018. 12 Track Music Video Album and Live Concert, 50 minutes, courtesy the artist
    Rory Pilgrim, Software Garden, 2016-2018. 12 Track Music Video Album and Live Concert, 50 minutes, courtesy the artist
  • Verena Blok, Work Horse (working title), 2018, Video Installation, courtesy the artist
    Verena Blok, Work Horse (working title), 2018, Video Installation, courtesy the artist
  • Danielle Dean, True Red Ruin (Elmina Castle), 2017. HD video, color, sound, 9 minutes 39 seconds, courtesy the artist
    Danielle Dean, True Red Ruin (Elmina Castle), 2017. HD video, color, sound, 9 minutes 39 seconds, courtesy the artist

Elke editie van de Gemeentelijke Kunstaankopen staat een medium centraal, dit jaar zijn dat de ‘time based media', kunstwerken met een bepaalde tijdsduur zoals film, video, performance, dans, theater, nieuwe media, geluids- en internetkunst. De tentoonstelling sluit daarbij nauw aan bij de hedendaagse praktijk van kunstenaars; zij werken vrij naar ideeën, en beperken zich niet tot een specifiek medium.

De werken in de tentoonstelling onderzoeken beweging als politieke factor en verhouden zich, op verschillende manieren, tot het idee van vrijheid van bewegen, en ook tot het thema ‘migratie’, dat het Stedelijk sinds 2017 agendeert. Het gebrek aan bewegingsvrijheid, de macht van (het juiste) paspoort, surveillance bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), de spanningen die een dubbele identiteit met zich meebrengt en de integriteit van het lichaam zijn thema’s die in de werken worden aangesneden.

Inzendingen en selectie

Uit de 399 inzendingen koos een jury 20 kunstenaars die deelnemen aan de tentoonstelling: Isabelle Andriessen, Yael Bartana, Verena Blok, Melanie Bonajo, Kate Cooper, Danielle Dean, Deniz Eroglu, Juan Arturo García González, Sara Sejin Chang (Sara van der Heide), JODI, Jort van der Laan, Basir Mahmood, Polina Medvedeva, Rory Pilgrim, Falke Pisano, Michele Rizzo, Rafaël Rozendaal, Joy Mariama Smith, Jonas Staal en Remco Torenbosch. Gedurende de tentoonstelling maakt het Stedelijk bekend welke werken worden aangekocht voor de collectie.

Jury

De inzendingen zijn gejureerd door een groep van vijf deskundigen op het gebied van time based media: choreograaf Ligia Lewis, curator en Shadow Channel directeur Juha van ‘t Zelfde, kunstenaar Harm van den Dorpel, en If I Can’t Dance curator Susan Gibb. Juryvoorzitter: Karen Archey, curator hedendaagse kunst en time based media bij het Stedelijk Museum.

De voorstellen voor de gemeentelijke kunstaankopen worden tweejaarlijks georganiseerd met financiële steun van de Gemeente Amsterdam.